Avaleht

Eesti innovatsiooni raskekahurvägi muudab AI-ga maailma

Ettevõtluskonkursi „Ettevõtluse auhind“ aasta innovaatori nominendid aitavad säästa – raha, keskkonda ja inimelusid. Foto: Freepik
Foto: Freepik

Ettevõtluskonkursi „Ettevõtluse auhind“ aasta innovaatori nominendid viivad läbi revolutsiooni oma valdkonnas – ettevõtluses, hariduses ja energeetikas. Kõigil on abiks tehisintellekt.

Aasta innovaatori esimene nominent, ostuprotsesside automatiseerimisele keskendunud Pactumi kaasasutaja ja tegevjuht Kaspar Korjus lõi ettevõtte kaasasutajatega 2019. aastal. Kolme kuuga valmis prototüüp. „Tegime prototüübi AI-agendist, kes rääkis läbi ühe 70-aastase limusiinijuhiga. See õnnestus – saadi parem kokkulepe, 80 eurot võitu. Seejuures ei pidanud nad ise midagi tegema, meie agendil õnnestus kahe osapoole vahel leida parem lahendus,“ meenutab Korjus. Esimene väiksem edu andis kindlust, et idee võib toimida.

Esimene suurem kliendileping järgnes juba 2020. aasta jaanuaris, kui Walmart valis Pactumi teenuse esimeseks globaalseteks partneriteks. „See oli erakordne, sest maailma suurim ettevõte ei tule tavaliselt esimese kliendina. Samuti saime lepingusse sisse õiguse nende brändi avalikult kasutada, mis tõi järgmised kliendid,“ selgitab tegevjuht.

Pactum AI asutajad Kristjan Korjus ja Kaspar Korjus.
Pactum AI asutajad Kristjan Korjus ja Kaspar Korjus. Foto: Rauno Volmar | Delfi Meedia

Kuus aastat hiljem on Pactum jõudnud järgmise tähtsa verstapostini, kui ettevõte sai New Yorgi tippinvestori Insight Investorsi toetuse ning 54 miljonit dollarit. „Enam ei võitle me ainult iseenda, vaid kogu maailma tipptehnoloogiaettevõtetega,“ lisab Korjus, viidates sellele, et nüüdseks on nad täiesti veendunud, et agendid on olevik ja tulevik.

Agent oskab kaubandussõjale vastata

Pactumi AI-agendid on disainitud lahendama keerukaid ostu- ja läbirääkimisprotsesse suurte ettevõtete jaoks. „Meil on viis agenti, igaüks spetsialiseerunud erinevale ostuliigile. Üks tegeleb ühekordsete ostudega, teine iga-aastaste lepingute uuendustega, kolmas jälgib hindu, neljas koordineerib muutusi 20 000 – 50 000 tarnijaga. Tänu sellele suudame saavutada paremaid tingimusi ja säästa tööjõukulusid,“ kirjeldab Korjus.

Agendid võimaldavad automatiseerida suure osa ostuläbirääkimistest – 80% protsessist toimub juba praegu masinate abil. „Kui selline klient nagu Nissan ostab autojuppe, mille puhul on 5000 erinevat detaili, suudab agent jälgida hindu ja tingimusi ning tuua kokku parimad pakkumised,“ selgitab ta.

Tulevikus on eesmärk jõuda tasemeni, kus agendid osalevad ettevõtete strateegilistes otsustes – juhatuse koosolekutel, tarneahela muutustes või uute lepingute sõlmimisel. „Kui Trump kehtestab uue tariifi või maailm muutub geopoliitiliselt, peab agent suutma reaalajas analüüsida, vestelda ja lahendusi pakkuda,“ ütleb Korjus.

Äsja sai Pactum Väärtusliikumate tehnoloogiaiettevõtete edetabeli eriauhinna.
Äsja sai Pactum Väärtuslikumate tehnoloogiaiettevõtete edetabeli eriauhinna. Foto: Rauno Volmar | Delfi Meedia

Nädalaga tööle ja tulemuseni

Pactumi peamine konkurentsieelis ei seisne ainult tehnoloogias, vaid ka selles, kuidas ettevõte suudab kiiresti turule jõuda ja väärtust luua. „AI-haip on suur, aga paljud start-up’id ei suuda väärtust pakkuda. Meie agendid suudavad nädalaga live’i minna ja reaalseid tulemusi tuua,“ selgitab Korjus.

Eelmisel aastal standardiseeris ettevõte oma lahenduse, mis võimaldab müüa sama teenust kõigile klientidele. „See tõi kümnekordse efektiivsuse kasvu – suurte ja väikeste ettevõtete ostuosakonnad saavad nüüd palju kiiremini ja täpsemalt toimida,“ lisab ta.

Ettevõtte edukuse tuum on meeskond. Pactumis töötab 135 inimest, aasta lõpuks kasvab see 160 ja järgmise aastaga 320-ni. „Mul on olnud privileeg ehitada üles maailmatasemel meeskond. Inimesed, kes on teistes suurtes tehnoloogiaettevõtetes mitu tsüklit läbi teinud, võimaldavad protsessid tööle panna,“ rõhutab Korjus.

Eesti ettevõtteil võimalus hüppeliselt kasvada

Hiljuti kaasatud 54 miljonit dollarit kasutatakse peamiselt agentide intellektuaalse arendamise ja turul laienemise jaoks. „See tähendab struktureeritud värbamist, turundust ja müügitoetust. Igal regioonil on oma müügimees ja tugimeeskond, kes haldavad kohalikke kliente,“ kirjeldab Korjus.

Euroopa järgmised sihtkohad on Skandinaavia, Šveits ja Belgia, millele järgnevad Ladina-Ameerika, Jaapan ja Korea. Pactumi agendid ei tee müügikõnesid, vaid keskenduvad ostuprotsesside automatiseerimisele. „Kogu ostuosakond võib päevapealt muutuda AI-agentideks,“ lisab Korjus.

Eesti ettevõtetele pakub Pactum juba mõne aasta pärast uue võimaluse – automatiseerida ostu- ja läbirääkimisprotsesse, suurendada efektiivsust ja pakkuda innovatsiooni, mis varem oli vaid globaalsete suurfirmade privileeg. „Eesti on maganud maha baastarkvarade kasutuselevõtu, nüüd on aeg AI-agentide abil hüppeliseks arenguks,“ ütleb Korjus.

Pactum näitab, kuidas innovatsioon, tark tehnoloogia ja strateegiline turu mõistmine võivad muuta kogu äriprotsessi – ja selle mõju ulatub kaugele, alates Walmartist kuni Nissani ja Rolls Royce’ini.

Enda laste kogemusest kasvas globaalne äri

Kui maailma eri paigus räägitakse kokku ligikaudu 7000 keelt, siis digimaailm on endiselt suuresti inglise keele päralt. Just sellest ebakõlast sündis Eesti teine aasta innovaatori nominent ehk haridusinnovatsiooni ettevõte ALPA Kids, mis pakub õppekavapõhiseid digimänge lastele vanuses 3–8. Ettevõtte tegevjuht ja kaasasutaja Kelly Lilles meenutab: „Alguses tahtsime pakkuda oma lastele välismaal eestikeelset nutisisu. Väga kiiresti sai aga selgeks, et probleem ei piirdu ainult Eestiga, vaid on globaalsem.“

Nüüd on platvormil juba üle 100 minimängu 15 keeles ja neid kasutatakse 170 riigis. Kasutajate arv on ületanud kahe miljoni piiri.

Alpa Kids
Alpa Kids. Foto: Alpa Kids | Delfi Meedia

Mitte mäng, vaid õppetöö osa

Eestis on rakendust juurutanud enam kui 500 haridusasutust. „Tänu Tallinna Haridusametile on kõikidele pealinna koolidele ja lasteaedadele tagatud nii koolitused kui ka litsentsid,“ selgitab Lilles. Koostöö ei piirdu ainult litsentsidega: tulevikus plaanitakse siduda ALPA ka Eliisi ja eKooliga, mis võimaldab õpetajatel ühes keskkonnas planeerida õppetööd ja jälgida õpilaste arengut.

See on samm laiemalt mõistetud andmepõhise hariduse suunas, kus digimängude kasutamine ei ole lihtsalt lisa, vaid muutub õppetöö orgaaniliseks osaks.

Lokaliseerimine kui võtmeoskus

Kui uue turu vallutamine oli esimestel aastatel pigem käsitöö, siis nüüd on ettevõttel arenenud omamoodi „tehaseliin“. Uus rakendusversioon suudetakse tuua turule nelja nädalaga. See hõlmab kohalike kultuurielementide kasutamist kujunduses ja professionaalsete häälnäitlejate kaasamist.

„Tihtipeale arvatakse välisturgudel, et tegu on kohaliku arendusega – ja see mõjutab ostuotsuseid väga positiivselt,“ märgib Lilles. Parimad tulemused on seni tulnud Baltimaadest ning Kesk- ja Ida-Euroopast, sealhulgas Poolast ja Ukrainast.

Innovatsioon: vestlev alpaka

Ettevõtte kõige ambitsioonikam projekt kannab nime Robo-Alpa, mis on lastele suunatud vestlusrobot, mis võimaldab rääkida oma emakeeles – ka väiksemates keeltes, kus olemasolevad tehnoloogiad sageli hätta jäävad.

„Suutsime Eesti laste kõnetuvastuse täpsust kasvatada kolm korda,“ ütleb Lilles. Sellele toetudes arendatakse nüüd lahendust, mis võimaldab lastel esitada küsimusi stiilis „Miks taevas on sinine?“ või „Kas kuu on tehtud juustust?“. Vestlusrobot ei paku ainult teadmisi, vaid ka keelepraktikat.

Arendus on saanud hoogu juurde Eesti Interneti Sihtasutuse suurest rakendusuuringu toetusest. See on teaduslik läbimurre, millel on potentsiaal mõjutada ka logopeedia tööriistu ja interaktiivset keeleõpet.

Sihikule võeti neli uut turgu

Järgmiste aastate eesmärkide hulgas on Robo-Alpa avalikustamine ning laienemine vähemalt neljale uuele turule. Fookuses on ka partnerlussuhted – senised koostööd Delfi Meedia ja iDealiga on näidanud, et ühiselt saab jõuda rohkemate peredeni.

Lisaks plaanitakse kasvatada kuupõhist korduvat tulu 100 000 euroni. Väike, alla kümneliikmeline meeskond keskendub eelkõige välisturgude spetsialistide värbamisele, mis toetab rahvusvahelist laienemist.

R8 Technologies: Eesti AI-lahendus energiatõhususele

Kolmas aasta innovaatori nominent, ärihoonete energiatõhusust parandava R8 Technologiesi tegevjuht Ahmet Köse tõdeb, et 2024. aasta oli ettevõttele rahvusvahelise laienemise ja tehnoloogilise arengu osas läbimurdeaasta. Hallatav portfell kasvas poole võrra ehk 4,4 miljoni ruutmeetrini, praeguseks on ületatud 5 miljoni ruutmeetri piir. Tugev kasv tuli eelkõige Austriast, Põhjamaadest ja Balti riikidest, olulised projektid käivitati ka Lõuna-Euroopas.

2025. aastat iseloomustavad rahvusvaheline laienemine, uued partnerlused suurte kinnisvaraomanikega ja tehnoloogia täiendamine. „Olulisemad märksõnad on kasv hallatavas pinnas, süvenenud tehisintellekti võimekus ja klientide usaldus andmepõhise juhtimise kaudu. Töötame pidevalt selle nimel, et olla tipptasemel üle maailma,“ lisab Köse.

R8 juht Ahmet Köse.
R8 juht Ahmet Köse. Foto: Kiur Kaasik | Delfi Meedia

Tehisintellektil põhinev energiatõhusus

R8 Technologies pakub ärihoonetele tehisintellektil põhinevat energiatõhususe optimeerimist. Lahendus analüüsib pidevalt hoone energiakasutust, vähendab raiskamist ja säilitab samal ajal üürnike mugavuse. Olulisemad tulemused klientidele on märkimisväärsed: kuni 20–30% energiasääst, väiksem CO₂ jalajälg, kinnisvara väärtuse kasv jätkusuutliku tegevuse kaudu ning selged kulude kokkuhoiu tulemused.

„Meie tehisintellekti tehnoloogia areneb pidevalt – mida kauem süsteem hoones töötab, seda targemaks ta muutub. Süsteem kohandub kasutusmustrite, ilmastiku ja ootamatute häiretega, muutes tulemused iga kuu paremaks. Iga uus projekt lisab teadmiste baasi ja tugevdab lahendust kogu portfellis,“ selgitab Köse.

R8 digioperaator Jenny ühed arhitektid Siim Täkker (vasakul) ja Kristo Peerna.
R8 digioperaator Jenny ühed arhitektid Siim Täkker (vasakul) ja Kristo Peerna. Foto: Andres Putting | Delfi Meedia

Käibest iga viies euro läheb arendusse

Ettevõte investeerib ligikaudu 20% aastakäibest tootearendusse. Fookuses on AI-mudelite täiustamine, hoonehaldussüsteemide integratsioonid ja kasutajaliideste arendus. R8 lahendus sisaldab ka automaatset anomaaliate ja rikete tuvastamise mootorit. „Andmepõhised tulemused on ühe nupuga kliendile kättesaadavad üle kogu maailma. See aitab vältida energia raiskamist ja vähendada hoolduskulusid,“ lisab Köse.

Nõudlus on tugev, eriti Lääne- ja Põhja-Euroopas, kus suured kinnisvaraportfellid ja jätkusuutlikkuse nõuded loovad tugeva turu. „Eestis on teadlikkus kõrge, kuid turg väike. Suuremad kasvuvõimalused on rahvusvaheliselt,“ ütleb Köse.

Rahvusvaheline haare ja töötajad

R8 Technologiesi põhitiim asub Eestis, kuid ettevõte tegutseb enam kui kümnes riigis, toetades kliente Saksamaal, Soomes, Rootsis, Poolas ja mujal Euroopas. „Järgmiste aastate eesmärk on kiirendada välismaist kasvu, laieneda Lõuna-Euroopasse ja Aasiasse, tugevdada AI-võimekusi ning positsioneerida end Euroopa juhtiva energiatõhususe optimeerimise pakkujana,“ kirjeldab Köse.

TASUB TEADA

„Ettevõtluse auhind“ on Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse ning Eesti Tööandjate Keskliidu korraldatav Eesti pikima ajalooga ettevõtluskonkurss, mis tähistab tänavu 30. sünnipäeva. Konkurss selgitab välja oma ala parimad ettevõtted seitsmes kategoorias.

Konkursi kategooriate võitjad liiguvad koos Eesti Kaubandus-Tööstuskoja konkurentsivõime edetabeli võitjatega finaali, kus selgub aasta ettevõte.

Selle aasta parim ettevõte selgub 1. novembril auhinnagalal „Eesti parimad ettevõtted“, mida kannab üle ERR.

Tutvustame oktoobri jooksul artiklisarjas nii konkursi „Ettevõtluse auhind“ kui ka konkurentsivõime edetabeli silmapaistvamaid ettevõtteid, nende saavutusi ja tulevikuplaane.

Konkurssi „Ettevõtluse auhind“ kaasrahastab Euroopa Liit.

Liitu tööandjate uudiskirjaga

Uudiskiri jõuab teie postkasti üks kord kuus.

"(kohustuslik)" indicates required fields