Kriisiderohkel ajastul on olulisem kui kunagi varem, et Eesti riik oleks juhitud strateegiliselt ja
vastutustundlikult, seistes Eesti inimeste ja ettevõtete heaolu kasvu eest nii täna kui tulevikus.
Manifesti koostas Eesti Tööandjate keskliit. Kokku esindab liit otse ja läbi haruliitude rohkem kui 2000 Eesti ettevõtet, mis on tööandjaks 250 000 töötajale. Liit on apoliitiline mitteriiklik organisatsioon.
Tööandjate manifest 2022
„Muutuvas maailmas võidab see, kes maailmaga koos käib, käib natukene kiiremini kui maailm. Jõuab maailmast ette, oskab ette näha neid probleeme, neid küsimusi, neid lahendusi,
mida elu talle seab.“
Lennart Meri Eesti Vabariigi president 1992–2001
Aeg on olla ajast ees
Kiirete muutuste ajastul sõltub Eesti inimeste heaolu sellest, kui kiiresti suudame uute
tingimustega kohaneda ja kriisideks valmis olla. Just seda tahavad Tööandjate Keskliidu liikmed
ehk Eesti suurimad tööandjad ja erialaliidud värske tööandjate manifestiga poliitikutele,
ettevõtjatele ja kogu Eesti rahvale südamele panna.
Ehkki kriisid on rasked, näevad tööandjad neis ka võimalust vajalike ümberkorralduste
elluviimiseks, et senisest tugevamalt edasi minna. Tulevik ei pruugi olla meie kätes, aga mida
süsteemsemalt ja strateegilisemalt tegutseme, seda paremini oleme selleks valmis.
Igaüks meist vastutab
2023. aasta 5. märtsil toimuvad järgmised riigikogu valimised. Seega on praegu sobiv hetk
tuletada meelde vastutust. Seda vastutust, mille poliitikud riigikogusse kandideerides Eesti ja
Eesti inimeste ees võtavad. Valijale rõhutame aga tema valiku ja hääle kaalukust, sest igaühest
meist sõltub, mil moel Eesti tulevikuks valmis on.
Eesti elu kujundamises löövad manifesti koostades kaasa ka tööandjad. Me teame, kui oluline on
strateegiline lähenemine ja juhtimine. Olulise eristamine ebaolulisest. Ambitsioonikate
eesmärkide sõnastamine, selge tööplaan, ressursside eraldamine ja vastutuse võtmine. Süüdlaste
ja vabanduste asemel lahenduste otsimine. Nii saavad asjad tehtud. Seda ootame ka Eesti riigi
juhtimises.
Tööandjate manifesti rõhuasetuste ja ettepanekute eesmärk on üks – kasvatada Eesti inimeste
heaolu. Selle saavutamiseks selgitasid tööandjad välja mitme valdkonna probleemid ja lahendused,
mis toetuvad neljale sambale.
Eesti riik vajab pika vaatega strateegilist juhtimist
Eesti on saatusekaaslastega võrreldes silmapaistvamalt hakkama saanud, kuid senise edu jätkumine
ei ole avatud maailmas tegutsedes paratamatu. Kui me ei arenda oma tugevusi, siis me ei tammu
paigal, vaid kaotame teistega võrreldes.
Selle proovikivi ületamine nõuab aga riigijuhtidelt strateegilisemat juhtimist, mille puhul
tehtavad otsused ja algatused ületaksid nelja-aastast valimistsüklit. Otsuste hindamiseks ei
tuleks sealjuures kasutada skaalat „populaarne/ebapopulaarne“, vaid „vajalik/ebavajalik“ just
pikaajaliste eesmärkide täitmise seisukohalt.
Viimased kriisid on lühinägeliku ja nõrga eestvedamise tagajärjed teravalt esile toonud –
pandeemia paljastas vinduvad puudujäägid tervishoius, energeetikas ja riigijuhtimises ning samal
moel süvenevad kriisid nii hariduses kui ka tööjõuturul. Need on otsustamatuse silmapaistvad
sümptomid.
Eesti siht peab olema piirkonna kõige konkurentsivõimelisema ettevõtluskeskkonna loomine
atraktiivse maksusüsteemi, usaldusväärse õigusruumi, mõistlike energiahindade ja töökate
inimestega. Eesti peab olema riik, mis meelitab, mitte ei tõrju uusi investeeringuid.
Eesti konkurentsieelis on olnud õhuke ja tõhus riik. Selle eelise säilitamiseks peab aga jätkuma
riigireform, sest selle senise tegevuskava ambitsioonikus ning saavutatu ei ole piisav. Avalikus
sektoris peab enne iga lisaraha eraldamist küsima, mida on tehtud avaliku teenuse või
organisatsiooni efektiivsemaks muutmiseks ning millist lisaväärtust see täiendav kulu Eesti
rahvale toob.
Eesti riigi eelis peab olema nutikas riik ehk lihtsad riigi pakutavad teenused, mis arenevad ja
kasutavad ära tehnoloogia võimalusi ning mille kasu on selge nii ettevõtetele kui ka kodanikele.
Lihtsas riigis on halduskoormus ettevõtjale väike ja põhjendatud ning algab sellest, et
ressursse raiskav bürokraatia juuritakse välja. Nutikas riik tähendab, et seadusandlus soodustab, mitte ei pidurda ettevõtlust.
Heaolu kasvu toob majanduse tootlikkuse ja lisandväärtuse kasvatamine
Kohati tundub, et oleme ühiskonnas justkui unustanud, et riigi ja ta elanike heaolu kasvab
ettevõtlikkuse, mitte maksude tõstmise või riigi jagatud abi kaudu. Riigiabi ei ole olemas. See
on lihtsalt meilt – töötajatelt ja tööandjatelt – maksude abil kokku kogutu või tulevastelt
põlvkondadelt laenatu ümber jagamine.
Nii kodaniku kui ka riigi heaolu kasvu eeldus on palgakasv, sest Eesti maksulaekumistest 80% on
seotud palkadega. Palgakasvu eeldus on aga ettevõtete lisandväärtuse ja tootlikkuse kasv, mida
omakorda veab innovatsioon. Üksnes kasvava tootlikkusega ettevõtted suudavad kasvatada oma
töötajate palka ja omanike tulusid.
Eesti riik on defineerinud oma heaolu kasvu suunad strateegias „Eesti 2035“, mis kirjeldab 27
olulist muutust erinevates valdkondades, mida kodanikud vajavad. Olgu need sündivuse
soodustamine või haridusse investeerimine, rahva tervis või kiire internet – kõik need nõuavad
riigilt kümneid kuni sadu miljoneid eurosid investeeringuid.
Neid investeeringuid saame aga teha vaid siis, kui riigieelarve kasvab. Riigieelarve kasvu
eeldus on majanduse tootlikkuse ja lisandväärtuse kasv, mida veavad innovaatilised ettevõtted.
Strateegiliselt ja targalt käituva riigina peab Eesti inimeste heaolu saavutamiseks fookusesse
võtma majanduse lisandväärtuse kasvu ja seda soodustavate investeeringute suurendamise.
Eesti ettevõtted on viimased kümme aastat olnud keskmise tootlikkuse lõksus, jäädes Euroopa
keskmisele alla viiendiku võrra. Samas näeb visioonidokument „Eesti 2035“ ette, et ettevõtlus
areneb järgmistel aastatel innovaatilisemaks senisest kaks korda kiiremas tempos ja ületab peagi
Euroopa keskmist.
Selline arenguhüpe on võimalik, aga see ei juhtu iseenesest ja vajab lisaks ettevõtjate
pingutustele ka otsustavust ning tuge riiklikul tasemel.
Hästi elame vaid tarkade ja tervete töötajatega
Majanduse moodustavad inimesed ja eduka majanduse alus on tööturu vajadustele vastav tööjõuturg.
Eesti on aga juba mõnda aega demograafilises kriisis, kus tööturule siseneb aasta-aastalt vähem
inimesi ja ülalpeetavate arv kasvab. Tööjõupuudus on viimastel aastatel olnud üks peamine
ettevõtete arengut pidurdav tegur.
Kui madalama kvalifikatsiooniga esmatasandi töötajate puudust leevendab digitaliseerimine ja
automatiseerimine, siis palju keerulisem probleem on üha süvenev erialaoskustega spetsialistide
puudus. Ettevõttel võib küll olla nüüdisaegne tehnoloogia, aga pole neid, kes suudaks seda
juhtida.
Kui lühiajaliselt tooks leevendust välistööjõu ulatuslikum kaasamine, siis tuleviku
jätkusuutlikkuse seisukohalt tuleb Eestis haridussüsteem ja kutseõpe ümber korraldada ning
tagada toimiv ümberõpe töö kaotanud inimestele. Eestis pakutava hariduse kvaliteet on meie
majanduse tuleviku võtmeküsimus.
Samuti vajab muutusi tööseadusandlus, sest uued põlvkonnad näevad tööd ja töötamist senisest
erinevalt. Paindliku töösuhte seadustamine võimaldaks kaasata tööturule rohkem inimesi ja tagaks
töölepingu alusel sotsiaalsed garantiid ka sellele osale töötajatest, kes praegu töötavad teiste lepinguvormide alusel.
Elanikkonna vananemise tõttu on oluline inimeste tööjõuturul aktiivsena hoidmine ka vanemas eas.
Seda saab teha aga vaid siis, kui kasvab tervena elatud aastate arv. Meditsiinisüsteemi koormust
ja ka lihtsama ravi piiratud kättesaadavust arvestades peab riik soodustama tööandjate
panustamist töötajate tervise parendamisesse.
Eesti on üks suurema tööhõivega riike Euroopas, aga kui tahame olla kasvava majanduse ja
heaoluga riik ka tulevikus, on selleks vaja paindlikke regulatsioone, täiendavaid töökäsi ning
pikaajalist plaani, mil moel tagada piisavalt tarka tööjõudu.
Targalt juhitud rohepööre avab majanduses uusi võimalusi
Võitlus kliimamuutuse mõjude vähendamise ja bioloogilise mitmekesisuse säilitamise eest on meie
põlvkonna üks olulisemaid katsumusi. See on mitmetahuline, pikaajaliste mõjudega ja globaalseid
kokkuleppeid nõudev küsimus, mida ei saa edukalt lahendada pelgalt kohalikul tasandil. Seepärast
on mõistlik, et Eesti panustab aktiivselt rahvusvaheliste kokkulepete, eelkõige Euroopa Liidu
ühiste poliitikate kujundamisel.
Paljudel keskkonna ja kliimavaldkonna teemadel on aga Eesti teiste Euroopa riikidega võrreldes
olnud nii passiivne, et mitu Euroopa Liidu direktiividest tulenevat nõuet tabavad Eesti inimesi
ja ettevõtteid ootamatult. Et need probleemid on keerulised ning vastutus erinevate ametkondade vahel killustatud, siis räägivad poliitikud neist pigem loosungite keeles ega mõista
ettevõtjate eest seisvate proovikivide komplekssust.
Rohepöörde alustamisega jäime Eestis kümmekond aastat hiljaks ja seetõttu tuleb Eesti elanikel
rahuliku suunamuutmise asemel nüüd Euroopa nõuetele vastamiseks teha sisuliselt kannapööre
mitmeski valdkonnas. See mõjutab aga valusalt nii ettevõtteid kui ka kodanikke. Rohepööre ei ole
teostatav vana majanduse mudelitega jätkates. See tähendab, et rohepööre ei ole evolutsioon,
vaid revolutsioon. Sellega edu saavutamiseks tuleb muuta rohkem kui Eestis üldsus praegu tajub.
Tööandjad mõistavad, et kestlik ärimudel on konkurentsieelis. Samas pole muutused lihtsad, kui
puudub vajalik tehnoloogia, piisav nõudlus või õigete oskustega inimesed. Targalt läbi viidud
rohepööre peab arvestama ka Eesti ettevõtete rahvusvahelist konkurentsivõimet.
Selleks, et rohepööre ei osutuks šokiks, millest toibumine võtab aastaid, on vaja riigipoolset
koordineeritud ja tasakaalukat juhtimist.
Eesti riik vajab pika vaatega strateegilist juhtimist
Eesti siht peab olema piirkonna kõige konkurentsivõimelisema ettevõtluskeskkonna loomine.
Strateegiline ja süsteemne visioonide elluviimine
Riigil on kohati liiga palju arengukavasid, aga strateegiliste eesmärkide täitmise järjepidevus
ja süsteemsus jätab soovida. Kui oleme kulutanud palju aega ja saanud arengudokumendile
ühiskonnas nii laiapõhjalise toetuse nagu näiteks „Eesti 2035“ puhul, tuleb see ka ellu viia.
See annab investorile ja elanikele pikaajalisteks otsusteks kindlustunde. Riigi arenguks
vajalikke reforme ei saa tehtud, kui tegeletakse vaid päevakajaliste probleemidega ja kui
valitsuses puudub ühtne juhtimine ning koostöö.
Ettevõtjatena peame ülioluliseks küsimust, kuidas muuta Eesti ettevõtluskeskkond nii
konkurentsivõimeliseks, et see laseks meil Ida-Euroopa sissetulekute tipust liikuda edasi
Lääne-Euroopa tippude hulka. Erksa Eesti kuvandi elluviimiseks ei saa enam loota ainult
juhuslikele muudatustele, vaid peame otsustavalt piirama halduskoormust, otsima võimalusi
loodusvarade targaks majandamiseks, soodustama innovatsiooni ning rakendama strateegilist
juhtimist.
Atraktiivne maksukeskkond
Peame tegema kõik, et hoida Eesti majanduses seda, millega on hästi – lihtne maksusüsteem,
stabiilne ettevõtluskeskkond ning haritud ja ettevõtlik rahvas. Samas aga peame otsima uusi
konkurentsieeliseid ja pakkuma ettevõtlikele inimestele investeerimiskindlust. Riiki toovad jõukust juurde välisinvesteeringud, kaupade ja teenuste eksport ning suurem lisandväärtus.
Maksukeskkond peab seda soodustama, mitte pidurdama.
Maksukoormust ei tohi tõsta
Eesti maksukeskkonna atraktiivsus on rahvusvahelistes edetabelites maailma tipus. See on oluline
konkurentsieelis, mida ei tohi kergekäeliselt hävitada. Vastutustundlik riigieelarve on maksude
mündi teine pool. Eelarve on selleks, et kulusid juhtida. Ootame valitsuselt stabiilsust ja
eelarvedistsipliini. Maksukoormuse suurendamine ja laenuraha kasutamine jooksvateks kuludeks on
mõistetamatu ajal, mil palgad ja eelarvetulud kasvavad ligi 10% aastas. Me pole seni näinud ka
maksudebatile eelnevaid mõjuanalüüse, küll aga palju soovmõtlemist ja populismi.
Maksukoormuse ja laenude teenindamise muudab üha raskemaks tööealise elanikkonna vähenemine ja
halastamatu kiirusega kasvav ülalpeetavate arv. Lisaks on raskeid maksumuudatusi tulemas
väliskeskkonna survel, näiteks Euroopa rohepöördega seotud regulatsioon või OECD tulumaksumiinimumi kokkulepe.
Nii rahastuse kui ka inimeste hoiakute muutmiseks on oluline suurendada inimeste omaosalust
sotsiaalsete teenuste rahastamisel. See puudutab näiteks kogumispensioni, haridust ja
tervisekindlustust. Tuleb luua stiimulid ja kaotada takistused tööandjate vabatahtlikuks
panustamiseks näiteks tööandjapensionide loomisel, tervise edendamisel ja inimeste haridusse
panustamisel.
Maksupoliitikas ei tohi korrata aktsiisimaksudega tehtud vigu, kus maksumäärade kõrgele tõstmine
tekitas piirikaubanduse, mis viis müügija maksutulu naaberriikidesse. Aktsiisid ja maksud peavad
olema meie lähimate naabritega alati konkurentsivõimelised.
Eesti maksusüsteem on endiselt maailma parim
Riikide maksusüsteemi konkurentsivõime TOP10
I Eesti
V Luksemburg
IX Austraalia
II Läti
VI Leedu
X Norra
III Uus-Meremaa
VII Tšehhi
IV Šveits
VIII Rootsi
Allikas Tax Foundation, 2021
I Eesti
II Läti
III Uus-Meremaa
IV Šveits
V Luksemburg
VI Leedu
VII Tšehhi
VIII Rootsi
IX Austraalia
X Norra
Allikas Tax Foundation, 2021
Ümberjagamise asemel tuleb fookus seada lisandväärtuse suurendamisele
Iga erakorraline pensionitõus või töötutoetuse suurendamine tähendab, et muid avalikke teenuseid
tuleb koomale tõmmata. Ka ettevõtete kasumile suunatud maksutõus vähendab raha palga maksmiseks
ja pärsib motivatsiooni ettevõtlusega tegeleda ning töökohti luua. Vähemkindlustatud inimese
aitamiseks on jätkusuutlikum nende konkurentsivõime suurendamine, parandades liikumisvõimalusi
või tõstes kvalifikatsiooni. Parim sotsiaalpoliitika on tark majanduspoliitika.
Ettevõtjasõbralik majandusruum
Konkurentsivõimelise hinnaga energia on ettevõtlusele kriitilise tähtsusega
Energiakriis on tõestanud, et mitmekesine energiakandjate pakkumine ja mõistlik hinnatase on nii
elanikele kui ka ettevõtlusele elutähtis küsimus. Meie võrguühendused naaberturgudega peavad
paranema, aga Eestil peab olema ka endal võimekus vajalikul määral energiat toota.
Energia varustuskindluse ja konkurentsivõimelise hinnataseme tagamiseks tuleb tegeleda nii
taastuvenergia tootmise suurendamise kui ka juhitavate tootmisvõimsuste ja
salvestustehnoloogiate arendamisega. Seejuures tuleb arvestada ka kohaliku energiaressursi
kättesaadavust, et tagada Eesti ettevõtete rahvusvaheline konkurentsivõime. Börsireeglite ja
turukorralduse kitsaskohad tuleb kiirelt ära parandada, samuti kiirendada planeeringute ja
mõjuanalüüside menetlusprotsesse.
Tööandjad ootavad riigilt kõlavate loosungite asemel selget plaani, kuidas soodustatakse uute
tootmisvõimsuste rajamist, mis tagaks ettevõtjatele mõistliku hinnaga energia aasta ringi.
Suurendada tuleb Eesti avatust välismaailmale
Eesti on liiga väike, et loota majandusarengus vaid siseturule. Konkurentsivõime suurendamiseks
peame arvestama ka häid välissuhteid ja -turge. Vajame hädasti välistalente ja -investeeringuid,
mille nimel võitlevad kõik arenenud riigid. See eeldab, et Eesti riigi rahvusvaheline maine on
laitmatu ja edumeelne. Eesti peab olema avatud ja usaldusväärne riik, mille majandusja
õiguskeskkond on lihtne ning ennustatav. Loomulikult vajame nutikate inimeste ja targa raha siia
jõudmiseks häid rahvusvahelisi ühendusi ning atraktiivset elukeskkonda.
Kohalikud omavalitsused peavad olema huvitatud ettevõtluse arendamisest
Uute investeeringute ja tootmisüksuste toomine Eestisse on muutunud üha keerulisemaks. Soovitame
muuta kohalike omavalitsuste tulubaasi selliselt, et see sõltuks otsesemalt ettevõtlusest või
töökohtadest omavalitsuses. Samuti soovitame luua omavalitsustes taluvushuvi suurendamiseks
kompensatsioonimeetmed, et huvi ettevõtlust arendada oleks suurem. Ettevõtluskeskkonna
arendamise saab määratleda kohalike omavalitsuste kohustusliku ülesandena ka kohaliku
omavalitsuse korralduse seaduses. Kohalikud elanikud ja omavalitsuste juhid peavad aru saama, et
nende avalike teenuste rahastus sõltub sellest, kui palju omavalitsuses majandustegevust on.
Nutikamalt korraldatud riigihanked
Eesti riik teeb igal aastal mitme miljardi euro väärtuses riigihankeid, mis on oluline tööriist
majanduskeskkonna kujundamisel ja riiklike strateegiate täitmisel. Teeme ettepaneku otsida
koostöös ettevõtlusorganisatsioonidega võimalusi mitmeaastaste hangete indekseerimiseks või
muudeks paindlikeks lahendusteks suuremate hinnakõikumistega toimetulekuks. Samuti tuleks
riigihangetes arvestada innovaatilisuse ja kestlikkuse kvalitatiivseid kriteeriumeid ning toote
või teenuse terve elukaare maksumust.
Luua taristule ja riiklikeks investeeringuteks pikem plaan
Terviklikult läbiviidud riiklikud investeeringud aitavad saavutada nii jätkusuutlikkuse eesmärke
kui ka märgatavalt suurendada kohalikku konkurentsivõimet, samuti luua töökohti kodu lähedale.
Seetõttu peab taristu planeerimine arvestama majandusarengu vajadusi ehk nii välisühendusi,
sidet, energiavõrku kui ka kohalike omavalitsuste soove. Ka muudeks riiklikeks investeeringuteks
tuleb teha pikaajaline plaan. See annab elanikele ning ettevõtjatele selge perspektiivi ja loob
eeldused kontratsükliliseks investeerimiseks.
Loodusvarade tark ja jätkusuutlik kasutamine
Eestlaste ühise vara kasutamiseks peab olema läbimõeldud strateegia ja selged reeglid.
Kõikvõimalike piirangute seadmisel tuleb arvestada, et kõige enam mõjutab see väljaspool
tõmbekeskusi asuvaid ettevõtteid ning maapiirkondade töökohti. Neid tagajärgi ei tohi
regulatsioonide ja kitsenduste kehtestamisel arvestamata jätta. Peame säilitama nii Eesti
metsarohkuse kui ka autonoomsuse seda jätkusuutlikult majandada.
Oluliste otsuste juurde tuleb kaasata eksperte ja ettevõtjaid
Valitsused ei saa majandusalast ekspertiisi kasutamata inimeste heaolu parandada ega säästva
arengu eesmärke saavutada. Majanduseksperte ja ettevõtlusorganisatsioone tuleb kaasata nii
maksudebatti, majandusarengut puudutavate eelnõude koostamisse, Euroopa raha planeerimisse,
arengukavade kui ka riigieelarvestrateegia koostamisse. Pelgalt poliitiline kokkulepe
koalitsioonilepingus ei tohiks vabastada poliitikuid sisulisest debatist ega mõjude analüüsist.
Maailma majandusfoorumi konkurentsivõime koondedetabelis on Eesti 31. kohal.
Konkurentsivõime kriteerium (Kategooria)
Positsioon 141 riigi hulgas
Riigivõladünaamika (Makromajanduslik stabiilsus)
1
Palgakokkulepete paindlikkus (Tööturg)
1
Krediidilõhe (Finantsstabiilsus)
1
Elektri kättesaadavus (Infrastruktuur)
2
Pankade reguleeritud kapitali määr (Finantsstabiilsus)
Viimaste aastate kriisid ja poliitiline ebastabiilsus on riigivalitsemise reformid tagaplaanile
jätnud. Puudub selge visioon, tööplaan ja eestvedaja. Arvestades pingestuva olukorraga tööturul,
majanduses ja riigieelarveliste kohustuste täitmisel, on järgmisel valitsusel moraalne kohustus
riigireformidega edasi tegeleda.
Riigireformi fookuses peab olema teenuste ja funktsioonide terviklik moderniseerimine. Teenuste
arendamisel tuleb jätkata automatiseerimise, digitaliseerimise ja andmete kasutamisega.
Valitsemisüksuste konsolideerimine ja teenuste erasektorile delegeerimine peab parandama
teenuste kvaliteeti ning vähendama tööjõumahukust.
Eesti valitsussektor on riikide võrdluses keskmisest õhem, kuid arenguruumi on meilgi. Eelmises
manifestis soovitasime võtta eesmärgiks ametnike arvu vähendada ca 3000 võrra aastas, kuid
vahepeal on avaliku sektori töötajate arv ja osakaal hõives hoopis kasvanud. Väheneva tööealise elanikkonnaga riigis ei ole paisuva ametnikkonna ülalpidamine jätkusuutlik.
Ootame valitsuselt produktiivsust vohava seadusandluse ja regulatsioonide tulva vähendamisel.
Taaskäivitada tuleks nullbürokraatia projekt, mille tulemusel jääks ettevõtjatel rohkem aega
lisandväärtuse suurendamiseks. Hiiliv ülereguleeritus kägistab ettevõtlust ja muudab
riigipidamise kallimaks.
Administratiivset koormust saab oluliselt vähendada ka Euroopa Liidu algatuste nagu näiteks
alampalga, globaalse tulumaksumiinimumi, kestlikkusealase hoolsuskohustuse ja
aruandlusdirektiivide ülevõtmisel. Ka statistikaaruandlus on ettevõtjale suur koormus, kuid
alati pole selge, mis on andmete kasutamise väärtus ühiskonnale.
Heaolu kasvu toob majanduse tootlikkuse ja lisandväärtuse kasvatamine
Eesti heaolu jätkuvaks kasvuks vajame rohkem uuenduslikke ettevõtteid. Selleks peab riik
innovatsiooni strateegiliselt juhtima.
Innovatsioon kui parim investeering tootlikkuse kasvuks
Eesti inimeste ja riigi heaolu kasvab, kui kasvavad palgad ja riigile laekub maksutulu, sest
enam kui 80% maksulaekumistest on seotud palkadega. Palku saavad tõsta aga vaid ettevõtted, mis
investeeringute ja innovatsiooni abil tootlikkust kasvatavad. Kuigi Eesti ettevõtete
innovaatilisus on suur, tegeleb vaid kümnendik ettevõtetest süsteemselt eristuva toote või teenuse arendamisega. See näitab ühiskonnas laiemat vajadust teadvustada innovatsiooni kriitilist
rolli ettevõtluses ja selle mõju Eesti heaolule laiemalt.
Senised Eestisse välisinvesteeringuid meelitanud ja kiiresti elujärge kasvatada võimaldanud
konkurentsieelised – näiteks väikesed tööjõukulud ja soodne ligipääs loodusvaradele – on
ammendumas. Eesti majandusele on esmatähtis suure lisandväärtusega ettevõtete investeeringute
mahu kasvatamine ja konkurentsivõime parandamine.
Visioonis „Eesti 2035“ on seatud majanduse tootlikkuse eesmärgiks 110% Euroopa Liidu keskmisest.
Selle ambitsioonika eesmärgini jõudmiseks praeguselt 80% tasemelt vajame senisest kaks korda
kiiremat tootlikkuse hüpet, mille saavutamiseks tuleks võtta eesmärgiks jõuda kõige mõjusamaks
innovatsioonikoostöö keskkonnaks Euroopas, kus kiiresti kasvab suurema lisandväärtusega
ettevõtete arv ja nende ettevõtete arendusuurimistegevuse mahukus.
Innovatsiooni ökosüsteemi riiklik juhtimine
Euroopa mõjusaima innovatsiooniriigiks jõudmiseks vajame innovatsiooni ökosüsteemi riigipoolset
süsteemset ja strateegilist juhtimist, kus osapooled on inspireeritud samast visioonist (ühine
narratiiv), mõistavad üksteise keelt (kokkulepitud definitsioonid), joonduvad üheselt
mõistetavate visioonieesmärkide taha (mõistetava sisuga võtmetulemused) ning tegevusi tehakse
teadliku sihtgrupi valikuga, lähtudes ühtselt kokku lepitud ettevõtete innovatsioonivõimekuse
arenguraamistikust (innovatsioonitrepp).
Käivitada tuleb riiklik innovatsiooni nügimispoliitika
Riiklik uuendusmahukust suurendav nügimispoliitika koosneks kolmest elemendist:
finantsstiimulist teadus-arenduskulutustelt, mis toob ettevõtjate tähelepanu uuenduslikkusele,
selle eelduseks olevate andmete esitamisest kohustusliku aastaaruande lisana ning kogutud
andmete tagasisidestamist läbi ettevõtjaportaali, kus selguks ettevõtte uuendusmahukuse
positsioon konkurentsituruga võrreldes.
Kaotada on vaja takistused ettevõtete uuenduslikkuse arenguteel
Neist olulisim on rakendusuuringute tulevikuvisiooni loomine ja elluviimine. See kaotab tugevate
ideede elluviimise piirangus esmase kaasrahastuse leidmise tõrke.
Riik peab näitama eeskuju ja viima olulisemad riigiettevõtted 2% klubi liikmeks
Riik peab pidama lubadust, et igal aastal panustatakse teadus-ja arendustegevusse vähemalt 1%
SKP-st. Riik saab olla hea peremehena eeskujuks ka mujal, seades pika arenguperspektiiviga riigi
osalusega ettevõtetele innovatsioonieesmärgi ehk teha uurimisja arendustegevuse investeeringuid
2% käibest või rahalises väärtuses enam kui 1 miljon eurot.
Eesti 2035 ambitsioon: tootlikkus 110% EL keskmisest
See on saavutatav ainult innovaatiliste ettevõtetega
Hästi elame vaid tarkade ja tervete töötajatega
Vananeva elanikkonnaga riigis on inimeste vaimse ja füüsilise tervise hoidmine tähtsam kui
kunagi varem.
1
Eesti tööturgu iseloomustab juba aastaid kvalifitseeritud tööjõu puudus. Järgmiste kümnendite
jooksul jääb igal aastal puudu tuhandeid maksumaksjatest töötajaid ja ülalpeetavate arv kasvab.
Koos sellega kasvab surve maksuja ülalpidamiskoormusele, vananeva elanikkonnaga lisaks kulutused
pensionitele ja tervishoiuteenustele. Karmid demograafilised trendid koos tööturu vajadustega
kinnistavad teadmist, et hästi elame vaid tarkade ja tervete inimestega. Iga kätepaar muutub üha
väärtuslikumaks.
Tehnoloogia areng ja pikem eluiga võimaldab vanemaealistel kauem tööturul püsida, kuid ka
sellest ei piisa. Kohalike elanike aktiivsuse ja tootlikkuse suurendamise kõrval on kõigis
arenenud riikides ühe lahendusena kaasatud välistööjõudu. Sisserändekvoodi ja palgakriteeriumi
tõttu on Eesti aga välismaalaste kaasamise võimaluste poolest arenenud maailmas viimaste hulgas.
Samuti on arenguruumi kohaliku elanikkonna hõive suurendamiseks, aga ka see eeldab seadusandjalt
suuremat paindlikkust.
Töötajaid jääb järjest vähemaks
Tööealiste elanike puudujääk 2021 ülalpeetavuse määra säilitamiseks on ca 6000 in aastas
Allikas: Eurostat
Paindlik tööturg
Tööturg on pidevas muutumises ja seetõttu peab see arvestama uusi töövorme, töötajate ja
tööandjate vajadusi ning ootuseid. Traditsioonilised töö tegemise viisid küll jäävad, kuid
lisandub paindlikkus nii tööajas kui ka -kohas. Seetõttu tuleb jätkata tööõiguse regulatsioonide
paindlikumaks muutmisega, kuid samas seda mitte üle reguleerida, et oleks võimalik tööelu
muutustega kaasas käia.
Välistööjõu värbamine vajab restarti
Suureneva tööjõupuuduse tõttu tuleks välistööjõupoliitika tervikuna ümber hinnata. Mitmes
sektoris on vaja oskustöölisi, keda ei ole võimalik või mõistlik Eestis kiiresti koolitada.
Lahenduseks oleks kontrollitud ränne ehk välistööjõu värbamine, mis ühtlasi tagaks, et
tööjõumaksud laekuvad Eestisse.
Sisserände piirarv tuleks kaotada ja välistööjõu kasutamist kontrollida teiste meetmetega nagu
näiteks palga alammäär ja sektorite erisused. Välismaalasest töötajate palgakriteeriumiks tuleks
kehtestada 1,5-kordne Ees-tis kehtestatud töötasu alammäär. Samuti leevendada lühiajaliselt
keelenõudeid, et aidata välistöötajatel ühiskonda ja tööturule sulanduda. Tööandja võtaks osa
vastutusest endale, et töötaja saaks vajaliku keelekoolituse ning kliendid eestikeelse
teeninduse.
Kaugtöö on muutunud normiks, kuid vastutuse jagamine vajab täpsemat reguleerimist
Kriisi ajal harjusid paljud tööd tegema tööandja asukohast väljaspool ning paljud töötajad
eelistavad teha tööd vabalt valitud kohast ja vabalt valitud ajal ehk otsustada ise oma puhkeja tööaja tasakaalu. Samas on säilinud tööandja vastutus töökoha ohutuse ja tööaja normide
järgimise eest. Kuna paljude töötajate soov on jätkata vabalt valitud kohas töötamist, siis
tuleks neil ka võtta suurem vastutus oma tervise ja tööohutuse eest.
Töölepinguseadus vajab värskendust, sest ei vasta enam tööturu olukorrale
Just nooremate ja olulisi perekondlikke kohustusi täitvate töötajate soov on teha lühikesi
tööotsi ja mitte siduda ennast pikalt ühe tööandjaga või on tööandjatel pakkuda tööd
lühiajaliselt. Praegu saab seda piiratud ulatuses võimaldada tähtajalise töölepingu sõlmimisega,
kuid töölepingu seadus pole piisavalt paindlik lühiajalise töö tegemiseks. Erinevad võlaõiguslikud lepingud jätavad aga töötajad ilma sotsiaalse kaitseta.
Tööleping peab võimaldama töökoormuse paindlikumat kokkuleppimist
Võimaldada kokkuleppel töötajaga määratleda töökoormus töölepingus ajavahemikena, näiteks
muutuvtundidena. Tööajapaindlikkus on eriti aktuaalne just vähem hõivatud inimeste puhul, kellel
on täistööajaga töötamisel takistused nagu lähedaste hooldus, õpingud, teine töökoht või
tervislikud põhjused.
Valveaja muudatused vähendaks tööjõu vajadust
Valveaeg ei tähenda töökohal valves viibimist ning töö tegemist. Paljudel juhtudel ei ole
töötajatel vaja töökohale minna, vaid valveaeg veedetakse kodus, tegeledes oma
igapäevatoimingutega ning mitmes valdkonnas saab tööd teha ka lihtsalt ja kiirelt
IT-vahenditega.
Motiveerida tuleb töötamist, mitte toetustest elamist
Töövõimereform tuleks lõpuni viia. Töövõimekaoga inimestele mõeldud hindamissüsteem ja teenused
on paigas, kuid ennetus on puudulik. Samuti tuleks hinnata kriitiliselt kehtivaid toetuste
süsteeme, sest koos eksisteerivad nii küsitavad töövõimetused kui ka taastumatu töövõimetuse
regulaarne tõestamine. Kindlasti ei tohiks toetustest elamine olla normaalsus.
Tööjõupuudust ettevõtluses saab leevendada avaliku sektori reformiga
Suurendada tuleks omavalitsuste omavahelist koostööd ja sellest lähtuvat efektiivsust.
Keskvalitsuse ametnike arvu saab vähendada innovatsiooni ja targemate tehniliste lahenduste
kasutamise abil. Avaliku sektori kestlik kahanemine vabastab ühtlasi tööjõudu erasektorile,
mille maksutulust riigi kulutusi rahastatakse.
Kvaliteetne haridus
Ainuüksi inseneride töökohtadest jääb Eesti ettevõtetel järgmisel kümnendil täitmata 2/3.
Inseneride puudus takistab juba praegu majanduse arengut.
Kvaliteetne haridus
Hariduse süvenev alarahastus läheb vastuollu Eesti ühiskonna sooviga olla tark ja haritud
rahvas. Avatud majandusega riigis on maailmatasemel haridus lisaks kultuurile ka ettevõtluse edu
ja sellest tuleneva heaolu kasvu võtmeküsimus. Rahapuudus on aga ainult üks tahk hariduse
kvaliteedi tagamises. Lisaks tuleb ära teha vajalikud reformid näiteks koolivõrgu ja õppekavade
korrastamiseks, mis omakorda annavad sisemist lisaressurssi.
Kuigi haridus ja tööjõuturg peaksid astuma ühte sammu, siis lähimal kümnendil ei suuda kutseega kõrghariduse saanud noored vajamineva tööjõu vajadust katta. Ainuüksi inseneride
töökohtadest jääb Eesti ettevõtetel järgmisel kümnendil täitmata 2/3. Inseneride puudus takistab
juba praegu majanduse arengut.
Hoolimata viimastel aastatel kasvanud haridusvaldkonna õppekavadele vastuvõtust on õpetajaid
endiselt puudu, eriti halb on seis matemaatika-ja loodusteaduste õpetajatega. Eesti
Haridustöötajate Liidu andmetel on alanud 2022./2023. õppeaastal Eesti koolides puudu umbes
tuhat õige kvalifikatsiooniga õpetajat. Õpetajate keskmine iga on kõrge ja see trend üha
halveneb.
Süvenev tööjõupuudus toob omakorda kaasa tööelu pikenemise ning vajaduse töö-ja eraelu kõrvalt
uusi oskuseid arendada. Seetõttu peab paindlikumaks muutuma ka haridussüsteem, mis enese
täiendamist võimaldab ja soosib. Maksumaksja kulul hobihariduse omandamine peab aga lõppema nii
Töötukassa vahendatud koolitustel kui ka mujal hariduses.
Hariduse asemel on valitsused rohkem panustanud toetustele
Riigieelarvekulud valitsemisfunktsiooniti (%)
Õpetajaameti kompetents ja koormus eeldab oluliselt suuremat töötasu
Kvaliteetne ja konkurentsivõimeline haridus algab õpetajast ning tema väärtustamisest ja
motiveerimisest. Selle olulisim osa on palk. Õpetajate palk peab üld-ja kutsehariduses kasvama
2023. aastaks 1,2-kordseks ja 2026. aastaks vähemalt 1,5-kordseks Eesti keskmisest palgast.
Kõige teravama puudusega reaalainete õpetajate palk peaks 2026. aastaks tõusma kahekordseks
keskmisest palgast. Lisaks peab kutseõpetajate palgamäär võimaldama valdkondlike spetsialistide
kaasamist õpetajateks.
Alustavad õpetajad vajavad tuge
Eesti haridussüsteem peab tagama toe alustavale õpetajale ning professionaalse arengu toetamise
edasise karjääri vältel. See aitab õpetajaametis püsida, sest praegu lahkuvad pooled õpetajaks
õppinud töölt.
Koolivõrk vajab süsteemset ümberkorraldust
Gümnaasiumiastme koolivõrk vajab demograafiliste muutuste tõttu ja kvaliteetse hariduse
pakkumiseks ümberkorraldusi. Keskhariduse korraldust peaks koordineerima riik, sest kohalikud
omavalitsused ei suuda neile kuuluvates koolides väheste õppijatega gümnaasiumiastmeid sulgeda.
Optimaalne koolivõrk annab ka sisemise rahalise võidu näiteks õpetajate palga tõstmiseks.
Rohkem reaalaineid ja tehnoloogiaõpet koolides
Tuleb lõpetada matemaatika õppekava jaotamine kitsaks ja laiaks, sest riigieksamite tulemused
näitavad, et gümnasistide baasteadmised halvenevad. Kitsa matemaatika valinud noored kitsendavad
oma valikuid nii haridustee jätkamisel kui ka tööturul. Kuna tehnoloogia roll elus suureneb,
kasvab ka vajadus seda mõista ja tööturul osalemiseks kasutada. Toetame tehnoloogiaõppe, mille
sisse kuuluvad ka inseneeria ja robootika, kohustuslikuks muutmist ja laialdasemat
ettevõtlusõpet koolides.
Kutseharidus tuleb muuta populaarsemaks
Kutseoskuste omandamine on oluline ja seetõttu peab kutseharidus olema atraktiivne valik
noortele ning vastama tööandjate vajadustele. Selleks peaks kutsehariduse rahastamine olema
tulemuspõhine ja arvestama senisest enam erialade maksumust ning õppetöö tulemust ehk kooli
lõpetamist ja õpitud erialale tööle või edasi õppima suundumist.
Õppetoetuse süsteem peab toetama neid, kel ei ole muidu võimalik kutseharidust omandada.
Kutseharidus ja vajalikud erialad vajavad populariseerimist eelkõige noorte kutseõppijate
lisandumiseks põhikoolija keskkoolilõpetajate hulgast. Samuti tuleb kutsekeskhariduse
lõpetajatele tagada gümnaasiumilõpetajatega võrdsed võimalused õpingute jätkamiseks kõrgkoolis.
Kutsehariduse õppekavad ja koolivõrk peavad vastama tööturu vajadustele
Toetada kutseõppeasutuste, rakenduskõrgkoolide ja ülikoolide ühiste õppekavade arendamist, mida
seadus praegu takistab. Koolituskohtade tellimisel tuleks lähtuda Kutsekoja (OSKA) tööturu
vajaduse analüüsidest ja muuta õppekavade uuendamine paindlikuks, pakkudes näiteks
mikrokvalifikatsioone. See annaks võimaluse täiendada töötajate kutseoskuseid täiendkoolituse
vormis ega sunniks kogu õppekava läbima, kui selleks pole vajadust või võimalust. Samuti vajab
korrastamist kutsekoolide võrk, sh koolide spetsialiseerumine. Toetame kutsehariduse
tippkeskuste kava elluviimist.
Eestis pakutav kõrgharidus peab olema konkurentsivõimeline
Eestile vajalike kõrgharitud spetsialistide koolitamisel täidavad olulist rolli nii
avalik-õiguslikud kui ka erakõrgkoolid. Riik peab kõrghariduse rahastamisel oma kohustusi täitma
ega ole õige piirata kõrgkoolide võimalust kaasata eraraha ning samas jätta riigipoolsed
kohustused täitmata. Kõrghariduse jätkusuutlikku rahastamist aitab tagada pikaajaline vaade ja
konkreetse eesmärgi seadmine (analoogselt kaitsekulude osakaal SKPst).
Lisaks riiklikule rahastamisele toetame osalise tasulise õppe sisseviimist, mis aitab leevendada
haridussektori rahapuudust ja suurendab õpilaste pühendumist õpingutele. Samal ajal vajab
värskendamist õppelaenude süsteem.
Inseneridest on aastaid karjuv puudus
Töötleva tööstuse tööjõuvajadus tehnikaala ning tootmise ja töötlemise õppesuuna lõpetajate
järgi ning propotsionaalne osa lõpetajatest kõrghariduse esimesel astmel ja integreeritud
õppes
Inseneride arv peab kasvama, et vastata tööturu vajadustele
Kutsekoja andmetel koolitatakse järgmise 10 aastaga Eesti kõrgkoolides liiga vähe insenere.
Puudu jääb 2/3 töötleva tööstuse, ehituse ja energeetikavaldkonna juhtidest ning
spetsialistidest. Ka kiirelt areneva IT-sektori spetsialistide defitsiit üha süveneb. Inseneride
järelkasvu saab kasvatada näiteks riikliku programmiga, mis suurendaks huvi ja vastuvõttu
tehnika, tootmise ja ehituse valdkonna õppekavadele ning tugevdaks õppekavasid hästi koolitatud
õppejõudude ja heade praktikakohtade abil.
Kõrgharidus peab olema rahvusvaheline
Eesti väiksuse tõttu ei saa erialaõppega asjatundmust kõikidel aladel tagada. Seetõttu tuleb
toetada vajalike spetsialistide koolitamist välisülikoolides ja kaasata välismaa ülikoolide
teadureid ning tehnoloogiaeksperte nii Eesti ülikoolides kui ka erinevates ettevõtjatele
suunatavates innovatsiooni rahastusprogrammides. Teadmust aitab ülikoolidest ettevõtetesse viia
ka tööstusdoktorantuur.
Haridussektor peab muutuma paindlikumaks
Paljud ei saa tasemeõppes osaleda, sest koolid ei paku piisavalt kursuseid üle veebi või
kaugõpet. Iseseisev õpe võimaldaks õppejõudude panust paremini ära kasutada ning väiksema arvu
õppejõududega hakkama saada. Soovitame kõrgharidusstandardi ja koolide teenused üle vaadata, et
neid paindlikumaks muuta.
Hoitud tervis
Terve inimene on terve majanduse ja ühiskonna alus
Juba varasemates manifestides esile toodud töötaja heaolu hoidmine ja suurendamine on paremate
töösuhete, innovatsiooni ja töö efektiivsuse tõusu alus, seda eriti uudses kaug-ning hübriidtöö
keskkonnas. Paindlik töötamine eeldab nii head taristut kui ka tervishoiuteenuste
kättesaadavust.
Lisaks füüsilisele tervisele vajab järjest enam tähelepanu, oskuseid ja teenuseid ka vaimne
tervis, mille hädaolukorra kõigis vanuserühmades on viimaste aastate kriisid paljastanud. Vaimse
tervisega seotud riskid võivad viia suuremate terviseprobleemide, töölt eemale jäämise, töö ja
elukvaliteedi langemiseni.
Sarnaselt haridusega vajab tervishoid lisaraha, kuid sellest üksi jääb väheks, kui vajalikud
reformid jäävad tegemata ning tehnoloogia ja kogutavate andmete võimalused kasutamata. Eestis on
palju digitaalseid terviseandmeid, kuid neid kasutatakse vähe uute teenuste arendamiseks ja
süsteemi muutmiseks. Samuti annab säästu sotsiaal-ning tööturuteenuste ühendamine
terviseteenustega.
Kaasata tervishoidu rohkem eraraha
Vabatahtlik erameditsiini ja -kindlustuste suuremas mahus kaasamine aitab ennetada haigestumist,
lühendada ravijärjekordi ja krooniliste haiguste süvenemist, see omakorda säästab raviraha.
Muuta praegune süsteem tõhusamaks
Sisemist ressurssi leiab kõikjalt. Lisaks dubleerimise vältimisele saab näiteks parandada
esmatasandi arstiabi kättesaadavust, haiglavõrgu optimeerimist kaugvisiitide ja muude
digilahenduste laialdasema kasutuselevõtuga, EMO külastuste ja haiglate infosüsteemide
killustatuse vähendamisega. Efekti annab ka kiirendatud üleminek kodulähedasele ja inimkesksele tervishoiuteenusele, mis arvestab inimest kui tervikut ja tema vastutust oma tervise
hoidmisel ning tagamisel. Samuti aitab terviseandmete suurem kasutus ennetada, haigusjuhte
prognoosida ja haiglavõrku optimeerida.
Vabastada tööandja poolt tervisesse panustamiseks tehtud kulud maksudest
Soovitame tööandjate poolt töötajatele pakutavad ennetusele ja tervise hoidmisele suunatud
kulutused vabastada tööjõumaksudest. See puudutab lisaks tervisekontrollile ka
tervishoiuteenuseid, ravimeid ja meditsiiniseadmeid.
Maksuvabastus suurendab tööandjate valmisolekut tervishoidu panustada ja nii väheneb
haigestumine, kiireneb tööle naasmine ning väheneb ajutise töövõimetuse kompenseerimise vajadus.
Kuritarvituste vältimiseks saab maksuvabastust piirata tervishoiuteenuste loetelus olevate
teenustega ning ravimite ja meditsiiniseadmete registris olevate nimetustega.
Suurendada tervisteenuste pakkujate vahelist konkurentsi
Võimaldada tuleks patsientide vaba liikumist Eesti-siseselt ehk patsiendi raviraha liigub koos
temaga ja ta saab valida, kas kasutab tervishoiuteenust era-või riiklikus asutuses.
Mõistlik raviteekond peab olema lihtne ja inimesekeskne
Inimene peaks saama teenuseid vastavalt vajadusele ega peaks abi saamiseks erinevate
tervishoiutasandite ja -süsteemide vahel navigeerima. Patsiendi kaasamine raviprotsessi ja oma
tervise tulemi mõõtmisse võimaldab ravimeeskonnal reaalajas patsiendi käekäiku jälgida ning
jooksvalt ravisoovitusi anda. See parandab ravitulemust ning võimaldab kokku hoida
tervishoiuraha, sest tehakse vähem EMO-visiite ja on vähem erakorralisi hospitaliseerimisi.
Lisaks võimaldavad kogutavad andmed paremaid tervishoiusüsteemi juhtimisotsuseid teha.
Kasutada tuleb teiste riikide kogemusi ravimitega
Euroopas müügiloa saanud ravimite kättesaadavuse tase viia Eestiga majanduselt sarnaste riikide
tasemele. Suurema tootjavastutuse korral katab tootja ravimi väheldasel toimel osa
kulust.Ravimite ja meditsiiniseadmete rahastamisel on oluline lisaks konkreetse patsiendi
vajaduste arvestamisele leida moodused ka ühiskonnale kaasnevate kulude vältimiseks või nende
vähendamiseks. Soovitame haiglas kasutatavatele ravimitele ja meditsiiniseadmetele rakendada
piirhindasid sarnaselt jaeravimitega, mis suurendaks paindlikkust, parandaks ravivõimalusi ega
tooks täiendavaid kulusid ravikindlustusele.
Personalipuudust aitab vähendada tööülesannete muutmine tervishoiu valdkonnas
Koroonapandeemia tõi välja kitsaskohad tervishoiu tööjõus. Seda saaks leevendada erineva
tervishoiu baasharidusega töötajate ülesandeid ümber jagades ehk hinnates, milliseid ülesandeid
saab anda arstilt edasi õele, õelt apteekrile jne.
Töötervishoid tuleb siduda esmataseme arstiabiga
Töötervishoid tuleks siduda esmatasandi arstiabiga, sest lisaks töökeskkonnast tulenevatele
riskidele ilmnevad tervisekontrollis ka muud terviseriskid, mis vajavad esmatasandi või
eriarstide sekkumist. Teisalt on töötervishoiuarstidest suur puudus ja kutsehaigustega
tegelemiseks aega napib.
E-tervise tiigrihüppe läbiviimine
Avaliku teabe seadus ei võimalda masin-masina-vahelist suhtlust ja see pidurdab uute
tervishoiuteenuste arendamist ning süsteemi efektiivsemaks muutmist. Lisaks tuleb ühtlustada
andmekaitsemeetmete rakendamise põhimõtteid, sest sageli tõlgendavad andmekogude omanikud ja
töötlejad andmekaitse üldmääruse (GDPR) nõudeid erinevalt. See raskendab andmeanalüüside
läbiviimist.
Digiteenused tuleb muuta tervishoiuteenuste tavapäraseks osaks
Tuleks võimaldada ka erasektori väljatöötatud tõenduspõhistel digilahendustel saada tervisekassa
rahastus ehk digiteenust võiks saada kirjutada välja sarnaselt sellega, kuidas kirjutatakse
välja näiteks ravimeid või meditsiiniseadmeid. Tervishoiutöötajate ja patsientide
digikirjaoskuse parandamine aitab digilahendusi praktikas laiemalt kasutama panna ja nendega
kaasnevaid eeliseid (näiteks visiitide vähenemine ja parem tervisetulem) maksimaalselt ära
kasutada.
Privaatsusnõuete järgimise ja kaitsele vastavate andmete kasutamisega saab uusi teenuseid välja
töötada. See eeldab riigi terviseinfosüsteemi uuendamist ja klassifitseeritud andmete olemasolu,
millele oleks juurdepääs ka teadusja arendustegevuseks. See võimaldab nii rahvusvahelist
teadustööd kui ka annab riigisiseselt korrektse epidemioloogilise info. Lisaks saab andmete
alusel analüüsida ka elanikkonna terviseprobleeme näiteks elukutsest või töökohast lähtuvalt
ning selle alusel välja töötada ennetuste tegevuskava.
Terviseinfo peab olema lihtsalt kättesaadav
Tervishoiu infosüsteemid on killustatud ega võimalda kiirelt ning lihtsalt vajalikke andmeid
inimese tervise ja tehtud analüüside kohta leida. See põhjustab dubleerimist ning tarbetuid
visiite. Terviseinfo peab olema kättesaadav ja lihtsalt arusaadav erinevatele tervishoiuteenuste
osutajatele, olgu selleks apteeker, töötervishoiu-, pere-või eriarst.
Oleme tervise hoidmises tublisti Euroopale järgi võtnud, kuid arenguruumi on
Oodatav eluiga haridustaseme järgi (aastates)
Riik
Keskmine
Mehed
Naised
Rootsi
72,7
72,8
72,7
Malta
70,5
70,2
70,7
Norra
68,6
70,5
66,7
Itaalia
68
67,2
68,7
Hispaania
66,3
66,3
66,3
Iirimaa
66,2
65,3
67,1
Kreeka
65,9
65
66,8
Saksamaa
65,7
64,7
66,8
Bulgaaria
65,6
63,6
67,8
Sloveenia
65,1
63,9
66,3
Prantsusmaa
64,6
63,9
65,3
EL keskmine
64
63,5
64,5
Belgia
63,8
63,6
64
Luksemburg
63,3
64
62,4
Küpros
62,9
62,5
63,1
Riik
Keskmine
Mehed
Naised
Ungari
62,5
61,6
63,5
Poola
62,3
60,3
64,3
Tšehhi
61,6
60,9
62,5
Šveits
61,5
62,2
60,7
Holland
61,1
62,4
59,6
Rumeenia
59,9
59,3
60,5
Portugal
59,7
60,8
58,7
Austria
58,7
58,2
59,3
Horvaatia
58,5
57,5
59,6
Taani
58
58,1
57,7
Eesti
57,6
55,5
59,6
Soome
56,9
57,7
55,9
Leedu
56,8
55,1
58,7
Slovakkia
56,7
56,3
57,1
Läti
53,4
52,6
54,3
Allikas: Eurostat, 2020
Haritus tähendab lisaeluaastaid
Oodatav eluiga haridustasemete lõikes (aastates)
Targalt juhitud rohepööre avab majanduses uusi võimalusi
Euroopa roheleppe eesmärk on vähendada inimtegevuse kahjulikku mõju looduskeskkonnale,
muutes kestlikud ärimudelid konkurentsieeliseks.
Tarbijad, töötajad, investorid ja avalikkus hindavad kestlikke varasid, tooteid ning teenuseid
kõrgemalt kui kunagi varem ja avaldavad ettevõtjaile survet kestlikkuse poole liikumiseks.
Seetõttu on ettevõtjad valmis vastutustundlike ärimudelitega edasi minema. Ressursitõhusus ja
sotsiaalne vastutus vähendab ettevõtte kulusid ning riske.
Rohepööre vajab terviklikku tegevuskava
Kestlik rohepööre on võimalik vaid ambitsioonika innovatsioonistrateegia ja uute ärimudelite
juurutamise abil. Praeguste ärimudelite ümberkujundamiseks on oluline piisav ajaraam ja
õiguskindlus. Rohepööret on seni kavandanud suuresti ametnikud. Poliitiline vastutus on hajunud
erinevate institutsioonide ja juhtimistasandite vahel. Seetõttu tajuvad tööandjad ja Euroopa
elanikud Euroopa roheleppe jõustamist fragmentaalse, pealesurutu ja ülejõukäivana. Samas ei saa
ettevõtjad üksi rohepööret ära teha. Rohepöörde riiklik tegevuskava ja juhtimine peab olema
päriselt kaasav ning detailselt läbimõeldud. Seejuures ootavad ettevõtjad riigi esindajatelt
Eesti huvide ja eripärade palju jõulisemat kaitsmist Euroopa Liidu läbirääkimistel.
Kestlik areng vajab uusi teadmisi ja tehnoloogiat
Osad rohepöörde plaanid on ühiskonnale jõukohased, kuid teiste eesmärkide täitmiseks pole
teadmisi ega tehnoloogiat. Sel juhul tuleb alustada tehnoloogia arendamise planeerimisest, andes
haridus-ja teadusasutustele ning ettevõtjatele selget perspektiivi kestlikesse tehnoloogiatesse ja innovatsiooni investeerimiseks, vajalike ekspertide koolitamiseks ning värbamiseks.
Vaid nii tekib piisavalt uusi tehnoloogilisi lahendusi, mis rohepöörde konkurentsivõimeliseks ja
saavutatavaks muudavad.
Konkurentsivõime kui rohepöörde võtmeküsimus
Euroopa roheleppe eesmärk on vähendada inimtegevuse kahjulikku mõju looduskeskkonnale, muutes
kestlikud ärimudelid konkurentsieeliseks. Kolmandate riikidega konkureerimine muutub roheleppe
rakendamisega esialgu hüppeliselt raskemaks. Seetõttu tuleks rohepöördeks tehtud otsused hinnata
läbi küsimuse, kuidas see mõjutab Eesti ettevõtete konkurentsivõimet. Väljaspool Euroopat
asuvate tarneahelate muutmiseks ja kodumaiste ettevõtjate konkurentsivõime säilitamiseks tuleb
kestlikkust nõuda ka imporditavate toodete ja teenuste pakkujatelt.
Ringmajandust peavad arendama koos nii riik, ettevõtjad kui ka tarbijad
Võtame eesmärgiks, et jäätmekäitlejad oleksid tulevikus hoopis arvestatavad tööstustoorme
tootjad. Selleks vajavad ettevõtjad riigilt selgeid plaane ja kaasfinantseerimist ning tarbijad
teadlikumaid valikuid ja eelkõige jäätmete sorteerimist.
Biomajandus kui üks jätkusuutlikkuse nurgakive
Kohalike bioressursside senisest suurem väärindamine ning sellealane innovatsioon peab olema
kestlikkuse üks nurgakive nii riigi kui ka ettevõtjate jaoks. Peame tagama, et meie kohalikud
taastuvad biovarad oleksid võimalikult tõhusalt kasutusele võetud, see võimaldaks vähendada
fossiilsete maavarade kasutamist.
Vastutustunne riigi, ettevõtjate ja kodanike ees
Tööandjad soovivad ühiskonnas keskkonnaalase, sotsiaalse ja vastutustundliku ettevõtluse (ESG)
põhimõtetest lähtuda. Samas on Euroopa Liidu uute regulatsioonide ja aruandluse maht
plahvatuslikult kasvamas.
Ettevõtetele välja töötatud kohustused on muutumas ebaproportsionaalselt koormavaks, see
suurendab riski, et kohustusi täidetakse minimaalsel võimalikul määral ja sisulisteks
tegevusteks ei jätku ressurssi.
Soovitame riigil töötada välja ettepanekud ESG aruandluse, hoolsuskohustuse ja teiste nõuete
ühtlustamiseks ning lihtsustamiseks. Samuti tuleks lükata tagasi kestlikkusealase
hoolsuskohustuse direktiiv ning muud halduskoormust ebaproportsionaalselt suurendavad algatused.
Rohepööre nõuab ulatuslikke investeeringuid
Süsinikuneutraalsuse saavutamine eeldab aastani 2050 ca 20 mld euro väärtuses
investeeringuid
Allikas: Säästva Eesti Instituudi ja Tööandjate Keskliidu indikatiivsed arvutused, 2019
ja 2022
Lisa:
tööandjate ettepanekud ettevõtjatele ja töötajatele
Viimaste aastate kriisid on näidanud, et rasketes oludes tulevad toime pigem need ettevõtted,
kus on paigas kindel strateegia, mida regulaarselt nüüdisajastatakse, ning kus on olemas ka
plaan, mil moel seda strateegiat erinevates majandustsüklites ellu viiakse.
Järgnevalt mõned soovitused tööandjate keskliidu liikmetelt ettevõtte konkurentsivõime ja
toimepidevuse parandamiseks muutusterohkes majanduskeskkonnas:
Koostage selge tegevuskava, kuidas kiirelt kasvavate sisendhindade ja
tööjõukulude keskkonnas kaitsta oma konkurentsivõimet ning suurendada lisandväärtust.
Seejuures jätkake julgelt digitaliseerimist, robotiseerimist ja
automatiseerimist.
Investeerige süsteemselt teadusja arendustegevusse ning innovatsiooni, et
püsida pikaajaliselt konkurentsivõimelisena. See tähendab ka vajalike ekspertide värbamist
ja oma töötajate haridusse panustamist.
Valmistuge aegsasti rohepöörde ja vastutustundliku ettevõtluse
regulatsioonide ning majanduslike mõjudega kohanemiseks.
Keskkonnateadlikkus, energiasääst ja
ringmajanduse põhimõtted on uus normaalsus.
Tehke rohkem koostööd teiste ettevõtete, ettevõtlusorganisatsioonide ja
teadusasutustega. Eesti ettevõtted on globaalses konkurentsis imepisikesed, mistõttu tuleb
meie ees seisvate keeruliste katsumuste (rohepööre, innovatsioonipööre) ületamiseks oma
ressursse ja teadmisi rohkem ühendada.
Panustage teadlikult oma organisatsiooni juhtimiskompetentsi tõstmisse.
Vajaliku juhtimiskompetentsi puudumist peetakse uuringute järgi peamiseks Eesti ettevõtete
kasvu takistavaks teguriks.
Kohandage töökohti noortele, eakatele ja vähenenud töövõimega inimestele.
See on vajalik tööjõukriisi leevendamiseks ja aitab inimestel tunda end ühiskonnas
väärtuslikuna.
Toetage mitte-eestlaste ja välistööjõu lõimimist Eesti ellu nii palju kui
võimalik, sest see vähendab ühiskonnas hirme ja suurendab tööjõuturul pakkumist.
Pakkuge töötajatele paindlikumaid töövõimalusi. Töötajate ootused on
aastatega oluliselt muutunud ja konkurentsis püsimine nõuab paindlikkust ka tööandjatelt.
Panustage oma töötajate vaimsesse ja füüsilisse tervisesse sportimis võimaluste, tervisekontrolli, tervist hoidvate töötingimuste ja võimaluse korral
ravivõimaluste pakkumise kaudu. Töökeskkond peab olema turvaline ja tervist säästev.
Pakkuge oma ettevõtetes töökohapõhist õpet ja praktika läbimise võimalusi.
See aitab leida tulevikuks parimaid töötajaid ja tugevdada sidet haridussüsteemiga. Hinnake
kutsetunnistuste ja uute oskuste omandamist.
Olukorras, kus tööjõudu napib, on töötajatel suurepärane võimalus leida endale töökoht, kus nii
organisatsioonikultuur, juhtimiskvaliteet kui ka töötasu vastavad ootustele. Samas baasoskuste
ja -teadmistega nüüdisaegsel töökohal enam toime ei tule ning seetõttu on vaja anda oma panus
enda arenguprogrammi elluviimisel.
Oskused ja teadmised vajavad pidevat nüüdisajastamist. Osalege regulaarselt
täiendus-ja ümberõppes, sest ainult see aitab teil püsida tööturul pikaajaliselt
konkurentsivõimelisena. Inimeste aktiivne tööelu on pikenemas ja pensioniiga tõuseb. Edukas
olemine eeldab karjääri jooksul lakkamatut enesetäiendamist ja uute oskuste omandamist.
Teie tervis on teie kalleim vara, hoolitsege selle eest. Oma vaimse ja
füüsilise tervise hoidmise, sealhulgas tööl ohutusnõuete täitmise eest vastutate ennekõike
teie ise. Ärge häbenege vajadusel nõu või abi küsida.
Õppige tehnoloogiaga seotud erialasid. Kõik ei pea olema insenerid või
IT-eksperdid, kuid digiteadmised ja tehnoloogia kasutamise oskused on juba praegu
möödapääsmatud.