Rahandusminister selgitab: sõiduautode maksustamine
Rahandusministeerium esitles eelmise nädala teisipäeval valitsuskabinetile ettepanekut, mis lihtsustab sõiduautode eratarbeks kasutamise maksustamist. Muudatuse mõte on segakasutuses olevate sõiduautode aruandluse ja maksustamise lihtsustamine ja korrastamine, selgitab Rahadusministeerium. Tööandjad kiidavad muudatused heaks.
Eesti Tööandjate Keskliidu juhataja Toomas Tamsare sõnul olid meie kõige olulisemad ettepanekud Rahandusministeeriumile kaotada segakasutuses olevatele sõiduautodele kohustuslikud sõidupäevikud ja langetada maksumäära, mis on hetkel ebamõistlikult kõrge ja üldine, arvestamata eripäradega. “Meil on hea meel, et meie ettepanekuid on arvestatud ja et oleme leidnud ministeeriumiga ühise keele,” kommenteeris Tamsar. “Samas on ka praegu välja pakutud maksumäär meie hinnangul siiski liiga kõrge, et saavutada ausat maksulaekumist.”
Palju kirgi kütnud ainult ettevõtluseks kasutatavate autode märgistamise ehk kleebise küsimust kommenteerides ütles Tamsar, et Tööandjatel puudub veendumus, et see kasu toob, samas on erimärgistuse avalik probleemikäsitlus emotsionaalset laadi ja erilist koormust ta ettevõtjale tuua ei saa. “Tuleb siiski silmas pidada, et sõidukitelt, mida kasutatakse ainult ettevõtluses ja mitte erasõitudeks, makstakse väga oluliselt vähem makse ja kindlasti ei ole ausa maksukeskkonna huvides, et osad maksumaksjad maksavad sõidukitelt maksud ja osad mitte,” rõhutas ta.
Rahandusministri ettepanekud valitsuskabinetis olid järgmised:
• Tööandja auto eratarbeks kasutamise korral tasutavad maksud pandaks sõltuma üksnes auto võimsusest ja vanusest.
• Segakasutuses olevate autode sõidupäevikud kaovad.
• Kehtiv erisoodustuse fikseeritud piirmäär on plaanis asendada auto võimsusest sõltuva arvestusega ning kilovati hinnaks määratakse 1,96 eurot. Seega kujuneks erisoodustuse maksukohustuseks (tulu- ja sotsiaalmaks) 1,3 eurot ühe kilovati kohta kuus.
• Uue süsteemi järgi oleks maksukohustus praeguse erisoodustuse fikseeritud määraga võrreldes madalam eelkõige keskmise ning väiksema võimsusega autode puhul, mis moodustavad umbes 70 protsenti ettevõtte sõiduautodest.
• Sõiduautode puhul, mis on vanemad kui viis aastat, rakendataks lisaks kordajat 0,75, et võtta arvesse auto turuhinna langust.
• Kuna sõidupäeviku pidamine on ettevõtjale ajamahukas ning maksuhaldurile raskesti kontrollitav, tegi ministeerium ettepaneku kaotada nii erasõitude tarbeks sõidupäeviku pidamise kohustus kui ka töötaja võimalus tööandjale firmaautoga tehtud erasõite hüvitada.
• Kaubikutega võimaldataks ettevõtetel vabatahtlikult kasutada sama kilovatipõhist erisoodustuse arvestuse alust, kui kaubik on segakasutuses. Praegu kehtib neile turupõhine omatarbe ja töötajale antava hüve maksustamine, mis võib olla maksuarvestuslikult keeruline ja koormav.
Ettepanekud on välja töötatud koostöös Kaubandus-Tööstuskoja, Eesti Tööandjate Keskliidu ning teiste ettevõtlusorganisatsioonidega. Eelnõude väljatöötamist alustab rahandusministeerium augustis.