A. Le Coq: meie kestlikkuse strateegia alusteks on keskkond, inimesed ja tooted
Eelmisel aastal “Ettevõtluse auhind” konkursil aasta kestliku ettevõtte tiitli pälvinud A. Le Coqi personali- ja kestliku arengu direktor Katrin Lember räägib personaliuudised.ee portaalile antud intervjuus, kuidas ettevõte kestlikkuse teemadega tegeleb ja mida tunnustuse saamine endaga ühes tõi.
Katrin Lember on ettevõttes pikka aega töötanud administratsioonidirektorina. Viimastel aastatel on jätkusuutlikkuse teema muutunud üha olulisemaks, siis 2023. aasta kevadest on ta keskendunud personali- ja kestlikkuse valdkonna juhtimisele. Samal aastal pälvis A. Le Coq ettevõtluskonkursil ka selle uhke tiitli.
Mida tähendas kestliku ettevõtte tunnustuse saamine?
Väga suur uhkustunne. Aga olime ka positiivselt üllatunud. Mõtleme ise pidevalt, et nii palju on veel võimalik teha ja saavutada, kuid on suur au, et meie seniseid pingutusi märgati ning tunnustati. Tunnustus ka kannustab ja motiveerib pingutama veelgi enam.
Kestlikkuse arendamine tugines majanduslikule motivatsioonile
Kestlikkus on üheks meie strateegia põhifookuseks ja viis, kuidas näeme end tegutsevana ka paljude aastate pärast. Meie kestlikkuse strateegia alusteks on kolm sammast: keskkond, inimesed ja tooted. Juba aastaid tagasi hakkasime keskenduma energiajuhtimisele ja selle monitoorimisele. Motivatsioon oli puhtalt majanduslik, sest oli vaja leida kohti, kust saaksime säästa. Seejärel saime selgelt aru, et säästlikud lahendused on ka kestlikumad. Seatud ESG eesmärgid on suuremad ja ka strateegilisemad. Sealhulgas on oluline, et astuksime sama rada kõigi Olvi Grupi ettevõtetega, et hoida ühtset suunda.
Töötajate kaasamisel tuleb valida õigeid infokanaleid ja seada selgeid ühiseid eesmärke
Töötajate kaasamisel kasutame teadlikkuse suurendamiseks kõiki võimalikke infokanaleid. Tootmisettevõttena peame arvestama, et kõik meie töötajad pole tööl arvutikasutajad. Meil on korrakindlalt ilmuv siseleht, kus on iga kord kajastatud mõni kestlikkuse teema. Traditsiooniliselt on infokanaliteks infotahvlid, aga ka juhataja regulaarselt ellu viidud kaminajutud, mis kajastavad muudele jutupunktidele lisaks ka kestlikkuse teemasid. Aasta alguses toimuv üldkoosolek on oluline koht, kus võetakse kokku eelmisel aastal saavutatu ja jagatakse uue kalendriaasta plaane. See traditsiooniline kokkusaamine võimaldab kohapeal küsimusi esitada ja kaasa rääkida, seda hindavad töötajad väga.
Pean oluliseks, et töötajad oleksid kursis ka teemadega, mis otseselt igaühe igapäevatööd ei puuduta, küll aga on ettevõtte jaoks prioriteetsed. Olgu selleks siis näiteks käimasolev keskkonnajuhtimissüsteemi sertifitseerimine, kuhu on kaasatud palju töötajad või ka töötervishoiu- ja tööohutuse sertifitseerimisprotsess, aga ka kogu ettevõtet hõlmav inimõiguste hindamisaudit. Olvi Grupis on parasjagu käimas ka kuueosaline kestlikkuse koolitussari, millest on võimalik osa saada kõigil töötajatel. Iga kord on fookus ühel kindlal ESG teemal.
Iga uue toote loomisel lähtume selle tervislikumaks muutmise põhimõttest
Joogitööstusvaldkonnas on toote kvaliteedi ja ohutuse tagamine väga oluline. Tootearenduses keskendume jätkusuutlikele tootekontseptioonidele. Oleme suurendanud mittealkohoolsete toodete osatähtsust alkoholikategooriates ja nende osatähtsust kogu tooteportfellis. Pöörame tähelepanu lisatud suhkru vähendamisele meie toodetes. Eesmärk on 2025. aastaks vähendada lisatud suhkru osatähtsust toodete portfellis 15% võrreldes 2015. aastaga. Arendame tervisliku lisandväärtusega ja eri funktsionaalsusega tooteid (vitamiinid, mineraalid, toidulisandid jms).
Peamine keerukus on teaduspõhiste andmete puudus
Kui enamasti kritiseeritakse seaduseid just selles vaates, et regulatsioone tuleb ühe hooga ja palju, siis meie raskused on pigem seotud uuringute ning analüüside vähesusega. Meie jaoks on eriti oluline pakendite teema. Teave selle kohta peaks oleks ühtmoodi mõistetav, avalikult kättesaadav kõigile tootjatele ja otsustajatele. Väga tähtis on, et arvesse oleks võetud kogu tarneahelat ja sellele kuluvat ressurssi ning regulatsioonid põhineksid usaldusväärsetel teaduspõhistel andemetel. Kui palju ressurssi kasutatakse erisuguste pakendite tootmiseks, kui pikk on pakendite elutsükkel, mitu ringi teeb klaastaara, mitu korda saab plastikut ümber töödelda jne. Samal ajal ei tohi ära unustada, et toidutööstuses on hügieen ja ohutus prioriteet – pakend peab vastama kõige kõrgemale ohutusstandardile.
Rahvusvaheliste tootjate ja toormaterjalide tarnijate puhul näeme, et vastutustundlikkuse teema ei ole jõudnud nii kaugele, et partnerid mõõdaksid ja teaksid oma toodete ning teenuste jalajälge. Näeme ka, et ees on veel palju tööd klientide ja tarbijate suunal. Oluline on tarbijat teavitada, mis toote pakendist edasi saab – siis inimesed teavad ja tahavad sorteerida.
Tähelepanu inimestel
Keskkonnateemade kõrval ei saa rääkimata jätta ka töötajatest ja organisatsioonikultuurist. Meie jaoks on väga tähtis töötajate heaolu ja koostöövaim, aga kindlasti ka ohutus. A. Le Coqis oleme kasutusele võtnud Q12 vestlused, mille puhul saime inspiratsiooni Alar Ojastu raamatust „Ratsionaalne emotsionaalsus“. Enne juurutamist tegi Alar Ojastu juhtidele mitmesuguseid koolitusi, ja pilootprojektiga alustasime 2021. aastal. Nüüd on see kasutusel kõigis tootmisüksustes ning Q12 vestlused on muutunud tavapäraseks juhtimise tööriistaks. Need vestlused võimaldavad läheneda personaalselt ja hinnata iga töötaja heaolu ning pühendumust.
Meie eesmärk on, et ettevõttes ei toimuks ühtegi tööõnnetust ja töötajad ei puutuks kokku ohtudega, mis võivad ohustada nende vaimset või füüsilist turvalisust. Oleme töötajate tervise ja ohutuse tagamise põhimõtted koondanud A. Le Coqi Töökeskkonna strateegiasse. Ettevõttes toimuvad ohutusjalutuskäigud (Gemba jalutuskäigud) ja Lean auditid toimuvad koos ohtude hindamisega. Töökeskkonna kriitilisi parameetreid (valgus, müra, kemikaalioht) mõõdetakse, kiirgus- ja radooniohtu seiratakse regulaarselt. Igal juhtkonna koosolekul on alati ühe päevakorrapunktina kokkuvõte tööohutuse olukorrast: kas on juhtunud tööõnnetusi või peaaegu juhtunud õnnetusi (nn napikaid) ja nende analüüs.
Igal juhtkonna koosolekul antakse ka ülevaade WeSee märkamiste äpi kaudu laekunud teadetest. Tunnustame töötajaid, kes aktiivselt WeSee äpi kaudu teateid saadavad. Ohutus on meie kõigi ühine missioon.
“Ettevõtluse auhind” – märkame ja tunnustame silmapaistavaid ettevõtteid!
Eesti Tööandjate Keskliidu ja Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse poolt korraldatav Eesti pikima ajalooga ettevõtluskonkursil tunnustame silmapaistvaid, leidlikke ja nutikaid Eesti ettevõtteid, kelle järjepidev töö on toonud edu nii ettevõttele, selle töötajatele kui ka laiemalt meie riigile „Ettevõtluse auhind“ on kõrgeim riiklik tunnustus ettevõtetele.
Konkursile kandideerimine ja nomineerimine on avatud 7. juulini veebilehel: www.eas.ee/ettevotluseauhind
Lisaks “Ettevõtluse auhinna” konkursile toimub paralleelselt Eesti Kaubandus-Tööstuskoja konkurentsivõime edetabeli konkurss. Kahe konkursi parimatest valitakse “Aasta ettevõte 2024”. Tiitli võitja selgub 2. novembril toimuval pidulikul auhinnagalal.